Monday, February 07, 2005

lichtelijk vermoeid

Na een week met redelijk wat dingen gedaan. Allereerst, ik weet nog niet wanneer ik weg kan. Dus dat wachten we af. Verder....
Afgelopen zaterdag ochtend heb ik het Toelatings Examen van de Sorbonne gemaakt. Zou ik in dit examen slagen, dan moet ik nog een mondeling doen, en als ik daarin ook slaag, zou ik aan de Sorbonne(oudste universiteit van Parijs) mogen studeren. Alleen het was niet makkelijk, het was een examen van vier uur, opgedeeld in twee stukken van twee uur(logisch nietwaar?). Het eerste stuk bestond ook weer uit drie delen, daarvan het eerste was het tekstbegrip. We kregen een tekst van een halve pagina in normaal frans, niet moeilijk, niet makkelijk. Daar moesten we, in goede franse volzinnen dus, een samenvatting van 50 woorden van maken. Verder moesten ze bepaalde uitdrukkingen of woorden in het frans uitleggen. Dit viel allemaal nog wel mee. Daarna kwam een deel grammaticaal, wat ik het moeilijkst vond, waarin we bijvoorbeeld zinsdelen moesten uitleggen ofzo. Vervolgens moesten we nog een tekst schrijven van 25 regels, met de gegeven tekst als basis. Redelijk pittig, maar het was goed te doen in twee uur.

Pauze, drie koffie(het was op dat moment half elf), en de zaal weer in.

Hier kregen we een extract uit "Boule de suif" van Guy de Maupassant, dit is een bekend Frans boek uit de 19de eeuw. Daarover moesten we enkele vragen maken, in de trant van "geef aan in welke opzichten de eerste twee alineas overeenkomen en waarom de schrijver dit zo gedaan heeft. 12-15 regels" of "Leg uit hoe de verschillen tussen deze alineas worden versterkt door het gebruik van werkwoordstijden, bijvoeglijke naamwoorden, euphorismes, en vergelijkingen. 12-15 regels".
Op zich was dit nog best te doen, behalve dat je dat dan in het frans moet doen, correct frans dus ook als het even kan. Ik denk dat ik wel geslaagd ben, maar ik zou er niet van opkijken als het niet zo was. Het probleem was vooral dat je op drie dingen moeten letten, je antwoord, je frans, en of je dat goed spelt. Ik denk dat ik kan zeggen dat ik nu wel aardig frans spreek, maar het punt is, dat ik het zo goed als nooit opschrijf. En aangezien spelling nooit mijn beste punt was, is het reeel om het ergste te vrezen ten opzichte van spelfouten.
Wel was best tof om dit examen te krijgen in het gebouw van de Sorbonne, toch een van de bekenste universiteiten ter wereld(hoewel zeker niet een van de beste). Door de gangen lopend kom je gewoon bijvoorbeeld originele werken van Matisse tegen, daar kan de Griekse urn die in het Praedinius staat niet tegenop. Ook de zaal zelf(het lokaal voor de studie Grieks, er stonden nog wat woorden op het bord die niet volkomen waren weggeveegd...heel rustgevend voor me :p)was aardig, het was nog een echt theather, waar elke rij dus hoger zit dan die ervoor. Krappe houten bankjes en nog krappere tafeltjes(een a4 past er in de diepte voor de helft op), wel zouden dezen waarschijnlijk voor antiek doorgaan bij ons. En tot slot nog twee leraren die totaal NIET zitten opletten, maar wel erg sympathiek waren.

Al slaag ik niet, toch leuk om meegemaakt te hebben. Als ik wel slaag met dit schriftelijke deel, maak ik me compleet niet meer druk voor het mondelinge.

Een tijd terug heb ik ook een ander examen gedaan, daar kreeg ik vrijdag de uitslag van terug, en met die uitslag kan ik erg tevreden zijn, ik zat met twee onderdelen, twee niveaus boven minimale toetreding tot universiteit niveau, en met de laatste een niveau erboven. Dat steek ik dus gewoon al in mijn sak.

In de tussentijd(of eigenlijk ervoor) heb ik enkele Amerikaanse chinezen die op uitwisseling zijn in Lyon leren kennen. En dus moet ik in de toekomst nog een keer die kant op. Verder heb ik uit de richting van Tours ook een uitnodiging gekregen om snel langs te komen. Ik hoop dat het mogelijk zak zijn een week vakantie te nemen tussen Parijs en Aix-en-Provence, dan zou ik er misschien heen kunnen, zo niet dan probeer ik volgende week 4 dagen vrij te krijgen om even naar Tours te gaan. Maar of het lukt is heel erg de vraag.

Graag zou ik even naar huis komen, maar dat zit er niet in. Wel, als iemand ook maar enige zin heeft, is diegene van harte welkom om langs te komen, en met het geld regelen we wel. Ik vind het gewoon heel leuk wat mensen te zien, niet persee omdat ik eenzaam ben, dat kan ik me de laatste tijd niet meer noemen, maar, nouja goed. Je begrijpt het vast wel.

Hier in Parijs kom je verdomd weinig fransen tegen, maar andere culturen staan wel dichterbij. Ik heb zo bijvoorbeeld vanochtend op zijn chinees ontbeten in de volkswijk Belleville, hoewel ik dit niet verwacht te herhalen, aangezien het niet honderd procent het ontbijt van mijn keuze is, is het toch leuk om mee te maken. Wel ben ik helemaal overtuigd van de Japanse keuken, in de chinese keuken wordt teveel gereduceerd tot een onherkenbare massa.

Tot slot verwacht ik de 14de wel wat kaartjes natuurlijk, dus leg ze alvast klaar.

Liefs, Ate
P.S. loic, was je nou met carnaval in Rio?

1 Comments:

At 7:25 AM, Anonymous Anonymous said...

hey ate
klinkt goed allemaal hoor! en dan kun je toch wel erg goed frans als je dat examen haalt of bijna haalt, cool zeg jemig. en de ervaring zelf klinkt idd ook al heel cool.
met ons gaat het goed! het regent hier dus we kijken de hele dag films, net devils advocate gezien. yeah!
nou kus van mij en alice
xxx tot snel
karen

 

Post a Comment

<< Home